Sophia Pompéry

Worlds, 2017

61

Historic Hall // Historische Halle

ENGLISH

Relief
Polystyrene, plaster, acrylic paint

Pompéry’s works transform everyday objects into parables. These impartial works enjoy various levels of interpretation and evoke associations of current political events, such as migration or the destruction of cultural heritage. Sophia Pompéry almost incidentally examines philosophical questions regarding the nature of spatial and temporal perception. Pompéry’s oeuvre is characterized by the joy of physical experiments, including the illusion of common ways of seeing.

Worlds is devoted to the notion of borders and restrictions. Here the visitor encounters a universe of a white topographical map. As if there was a wound on the wall of the museum, the perfectly even, white wall surges into a rocky and mountainous landscape. While mountains and valleys can be distinguished, measurements, political borders and cities are coated with white paint. The visitors are invited to project their own version of a map—also an inner map—onto this ‘carte blanche’ to create their own vision of the world with the topographical structure as a medium with which to understand space. Worlds questions the use of space, geopolitical power structures, ownership, migration and the state of the environment. If the visible becomes invisible and demarcations disappear, then all that remains is ingenuity. On the departure platform of a former train station, Worlds serves as launch pad to thoughts about maps of our imagination.

DEUTSCH

Wandrelief
Styropor, Gips, Acryl

Pompéry transformiert Gegenstände des Alltags in Parabeln, wobei die Offenheit ihrer Werke stets mehrere Interpretationsebenen eröffnet. So lassen ihre Werke Assoziationen mit aktuellen politischen Geschehnissen wie Migration oder Zerstörung von Kulturgut zu. Fast beiläufig wirft Sophia Pompéry dabei philosophische Fragen nach der Beschaffenheit von räumlicher und zeitlicher Wahrnehmung auf. Die Freude am physikalischen Experiment sowie an der Irreführung der üblichen Sehgewohnheiten zeichnet Pompérys künstlerische Arbeiten aus.

Das Wandrelief Welten ist dem Begriff von Grenzen beziehungsweise Begrenzungen gewidmet. Hier betritt der*die Besucher*in ein Universum aus einer weißen Topografie. Wie eine verschürfte Wunde türmt sich eine Berglandschaft aus dem glatten Verlauf der weißen Museumswand hervor. Während Berge und Täler differenziert dargestellt sind, wurden Maßstäbe, politische Grenzen und Städte weiß übertüncht. Der*die Betrachter*in ist dazu eingeladen, auf dieser „Carte blanche“ seine eigene Version einer (auch inneren) Landkarte einzuzeichnen. Welten stellt die Nutzung von Raum, geopolitische Machtkonstellationen, Besitz, Migration und ökologische Zustände infrage. Wenn das Sichtbare unsichtbar wird und Grenzziehungen verschwinden, wird die Vorstellungskraft zum zentralen Element. Am Gleisbett eines ehemaligen Bahnhofs ist Welten eine Startrampe für unsere Gedanken auf dem Weg zu imaginären Karten.

Photos
1.-3. Jan Windszus
4. David von Becker