ENGLISH
Sonic Intervention, 15 min
During a long conversation with my father the other day, he came to mention field recordings I have listened to before but never given much attention. He had recorded them just after I was born. Listening to some of the thirty 1½ hour tapes, I came across a recording of a thunderstorm. At first captivated by the inherent augustness of the tempest’s sound, it struck me when I again read the date on the box of the tape: May 1, 1986. Just days before on April 26th, a few moments of inattention caused an atomic reactor in the city of Chernobyl to overheat and later explode. The reaction caused radioactive particles to move in the form of a cloud around Europe, reaching Munich a few days later when the sound of the rain was recorded.
Several weeks later I told my aunt about the coincidence of the recording and she mentioned that it must have been in the months after the catastrophe that she discovered her first white hair.
Even rain has small hands for the Festival of Future Nows 2017 ∞ consists of a fifteen-minute extract from my father’s field recording of the thunderstorm played as an interruption between the performances on the stage. During the time of the Festival, I will carry a small silver box containing a white hair in my pocket. The work describes fragile random moments and interweaves them into an unstable narrative.
Friday
17:30 – 17:45
Saturday
11:00 – 11:15
Sunday
15:45 – 16:00
DEUTSCH
Klanginstallation, 15 Min.
Bei einem längeren Gespräch erwähnte mein Vater einige Field Recordings, die ich auch bereits angehört, denen ich aber nie große Beachtung geschenkt hatte. Er hatte sie in der Zeit kurz nach meiner Geburt aufgenommen. Als ich mir die dreißig eineinhalbstündigen Aufnahmen anhörte, stieß ich auf die Aufnahme eines Gewitters. Fasziniert von der Erhabenheit der Naturgewalt, fiel mir beim zweiten Blick auf die Hülle der Kassette das Datum auf: 1. Mai 1986. Nur kurz zuvor, am 26. April, war es zur Explosion eines Atomreaktors in Tschernobyl gekommen, was eine Verbreitung radioaktiver Partikel in Form einer riesigen Wolke über Europa zur Folge hatte. Einige Tage später erreichte sie München als Regenschauer, zu jenem Zeitpunkt, als die Aufnahme angefertigt wurde.
Einige Wochen später erzählte ich meiner Tante von dem Zufall der Aufnahme, und sie erinnerte sich, dass es in den Monaten nach der Katastrophe gewesen sein musste, dass sie ihr erstes weißes Haar entdeckte.
Die Arbeit für den Hamburger Bahnhof besteht aus einem 15-minütigen Auszug aus der Tonaufnahme meines Vaters, der als Unterbrechung zwischen den Performances während des Festivals abgespielt wird. Während des Festivals trage ich in meiner Hosentasche eine kleine silberne Box, die ein weißes Haar enthält. Die Arbeit beschreibt fragile zufällige Momente und verwebt sie zu einem instabilen Narrativ.
Freitag
17:30 – 17:45 Uhr
Samstag
11:00 – 11:15
Sonntag
15:45 – 16:00 Uhr