Ivana Franke

Infinite Threshold, 2017

26

North Gate // Nordtor

ENGLISH

Installation
Transparent glossy foil. Dimensions variable

The threshold to a train station dissolves into a fluid virtual garden, a hallucinatory exterior.

Inside the hall, transparent but reflective sheets reveal the expansion of daylight, hosting a faraway outside and reflecting the near surrounding environment in a slightly distorted course. The exterior is brought inside: ephemeral reflected images are superimposed onto the room and disintegrate in fluid movements. Decomposed images on a perceptive system are decelerating time; the drift of flashes and scenes appearing and disappearing indicates the physical laws of the reflection of light in their anthropomorphic relativity. The transparent membranes reveal a momentary condition of things, a glimpse of interdependence of one’s inner dynamics and the rest of the world, permeating her with a sense of moving inside the existing but invisible realities which evade her perceptions.

A heterotopic space—a station, a museum—where ‘the arrival of the train and the hand on the watch indicating time are simultaneous events’, has its back door facing the envisioned futures. They appear at its doorway as ambivalent, fluid intuitions and visions where heterogeneous spaces and times coexist.

DEUTSCH

Installation
Transparente Glanzfolie

Die Schwelle zu einem Bahnhof löst sich in einen fließenden virtuellen Garten, ein changierendes Äußeres auf.

Im Innern der Halle spiegelt sich auf transparenten reflektierenden Folien das Tageslicht, wobei der entfernt scheinende Außenraum und die nähere Umgebung auf leicht verzerrte Weise zu sehen sind. Der Außenraum wird in flüchtigen Spiegelbildern nach innen gebracht. Die transparente Folie bildet einen vorübergehenden Zustand der Dinge ab, sie bietet einen flüchtigen Blick auf das Zusammenspiel von unserer Umgebung, unserer eigenen Wahrnehmung und dem, was uns entgeht.

Die Installation markiert das Nordtor des ehemaligen Bahnhofs als einen heterotopischen Ort, an dem „die Ankunft des Zuges und die Hand an der Armbanduhr, die die Zeit anzeigt, simultane Ereignisse sind“. An der Schwelle zwischen Innen und Außen scheinen heterogene Räume und Zeiten zu koexistieren.

Photos
1.-2. David von Becker